Jak zbudować przenośnik łańcuchowy?

22 lipca 2021 Budowa i remont

W produkcji i przedsiębiorstwach o różnych profilach stosowanie przenośnika łańcuchowego stało się dziś dość powszechne. Przenośniki te przeznaczone są do transportu dużych, ciężkich ładunków, także dla towarów o wysokim poziomie temperatury.

Przenośnik łańcuchowy: 3 branże, w których ułatwi pracę

Wydajność tego typu przenośnika jest dość duża w porównaniu np. z przenośnikiem taśmowym. Mimo całej swojej uciążliwości wykonują one jednak swoją pracę na wystarczająco wysokim poziomie jakości, dlatego nawet pomimo wysokich kosztów i wymaganej staranności przenośniki łańcuchowe zostały uznane za dość stabilne i odporne na zużycie. Najbardziej rozpowszechnione zastosowanie przenośników łańcuchowych występuje w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie części samochodowe dostarczane są na przenośnikach tego typu.

Najważniejsze w pracy tego przenośnika jest to, że wysiłek tworzony za pomocą łańcucha. Przenośnik zaprojektowano w taki sposób, aby umożliwiał załadunek, przesuwanie, wzdłuż dwóch odgałęzień i późniejszą wysyłkę transportowanego materiału. Przenośnik łańcuchowy wygląda jak pudełko z przegrodą w środku. Przenośnik składa się z trzech sekcji, sekcji drutu, sekcji napinania i sekcji pośredniej. Korpusem roboczym przenośnika jest łańcuch, który wyposażony jest w specjalny zgarniacz. Łańcuchy w zależności od modyfikacji przenośnika mogą być kute lub składać się z ogniw okrągłych.

Sprawdź oferte przenośników łańcuchowych na https://www.janus.com.pl/

Praca przenośnika łańcuchowego jest możliwa przez silnik elektryczny i przekładnię. To urządzenie znajduje się na ramie i jest połączone przekładnią pasową z wałem wejściowym skrzyni biegów, który ma postać cylindra. Przenośnik może być typu wózkowego, to znaczy posiada strefę do przewozu towarów. Przenośnik zsypowy znajduje zastosowanie tam, gdzie zachodzi konieczność podawania materiałów sypkich, przenośniki takie nazywane są również przenośnikami zgrzebłowymi, kolejnym rodzajem przenośników łańcuchowych jest przenośnik żniwny.

Zdefiniujmy niektóre zalety działania przenośnika łańcuchowego. Na tych przenośnikach można regulować odmierzony ruch transportowanego ładunku, zapobiegając jego spadaniu lub zsuwaniu się z taśmy przenośnika. Kolejnym ważnym pozytywnym aspektem jest to, że tego typu przenośniki łańcuchowe są wyposażone w specjalne urządzenia, takie jak: podkładki antypoślizgowe, boki i specjalne ograniczniki. Ponadto ten typ przenośnika jest dość ergonomiczny, co pozwala na trzymanie go w dość ciasnych warunkach lub w pomieszczeniach o małej powierzchni. Przenośnik wykonany jest z materiałów przyjaznych dla środowiska, takich jak aluminium i stal nierdzewna. Należy również zauważyć, że konstrukcja przenośnika łańcuchowego umożliwia przenoszenie ładunków, których gabaryty przekraczają sam przenośnik.

przenośnik łańcuchowy

Jak zbudować przenośnik łańcuchowy?

Przede wszystkim należy pamiętać o podstawowym czynniku - nośności. Ważnym aspektem jest również rodzaj przewożonych produktów. Należy wziąć pod uwagę ich wagę, objętość i rodzaj (ładunek luzem lub zapakowany). Na koniec należy wziąć pod uwagę konfigurację przestrzeni, w której przenośnik zostanie zainstalowany.

Szerokość koryta nie może być szersza niż całkowita szerokość łańcucha wraz z załącznikami. Taśma musi mieć pełną szerokość przenośnika, aby łańcuch przebiegał po belce bocznej.

Łańcuchy biegnące w korycie powinny mieć odpowiednią wysokość. Dobra zasada mówi, aby była to połowa wysokości paska bocznego. Jeśli łańcuch jest zbyt niski, produkt na łańcuchu będzie się poruszał wolniej. I odwrotnie, łańcuch biegnący zbyt wysoko w korycie może być łatwo wypchnięty z koryta przez obciążenia boczne.

Linia korzenia koła zębatego lub bębna powinna znajdować się powyżej poziomu paska ścieralnego przenośnika. Pozwala to na lekkie uniesienie łańcucha, gdy styka się z kołem zębatym. Korzyścią jest natychmiastowy kontakt z zębem koła zębatego. Niska linia między kołem łańcuchowym a paskiem ścieralnym powoduje, że łańcuch jest ciągnięty w dół przez koniec listwy ścieralnej. Powoduje to przedwczesne zużycie listew bocznych.

Upewnij się, że łańcuch ma odpowiednią ilość luzu. Zwróć taką samą uwagę na powrót łańcucha jak na stronę ładunku. Jeśli to możliwe, użyj koryta. Jeśli nie, znowu ważna jest odpowiednia ilość luzu. Zbyt duży luz może spowodować kołysanie się lub podskakiwanie łańcucha.

22 lipca 2021 Budowa i remont

0 Komentarze